Station Ede-Wageningen is om meerdere redenen toe aan vernieuwing en verbetering. Het stationsgebied in Ede ondergaat een flinke metamorfose en wordt een modern OV-knooppunt. Als onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer wordt dit een plek waar reizigers makkelijk en snel overstappen op de trein, bus, taxi en ander vervoer. Vanwege de voorspelde aanhoudende groei van reizigers wordt het nieuwe station ruimer opgezet. Er wordt een nieuwe perronkap gebouwd en de bestaande perrons worden verbreed. Ook wordt er een nieuw stationsgebouw gebouwd inclusief voorzieningen, die het wachten op het perron aangenaam maken (kiosk, wachtruimtes). Tegelijkertijd is het ontwerp zo ingericht dat het geheel open en overzichtelijk blijft.
Plaats: Ede
Opdrachtgever: Pro Rail
Aannemer: Van Wijnen Bouw Arnhem
Architect: Mecanoo Architecten
Constructeur: Royal Haskoning DHV
Realisatie: 2021-2024
Tonnage: ca. 600 ton
In opdracht van Van Wijnen Arnhem worden staalconstructies voor de perronkappen, het stationsgebouw, de klokkentoren geleverd en gemonteerd door Buiting Staalbouw BV. Kenmerkende delen van de staalconstructie zijn wel de driehoekige uit plaat samengestelde kolommen (zwaarste ca. 20 ton) voorzien van complexe in hoogte variërende oplegpunten voor de perronkappen. De eveneens driehoekige perronkappen (23 stuks gelijkzijdige driehoek van 27mtr. Gewicht 62ton) zijn als combinatie van staal en hout ook gemonteerd door Buiting Staalbouw. Daarnaast wordt er een enorme stalen vakwerktoren (ca. 35 meter hoog) t.b.v. de klokkentoren geplaatst door Buiting Staalbouw. De montage van de staalconstructies voor de perronkappen worden uitgevoerd in een viertal weekenden tijdens trein vrije periodes (TVP’s). Montageploegen van Buiting Staalbouw werken tijdens deze TVP’s dag-en nacht zodat de overlast voor reizigers minimaal blijft.