Zo veel mogelijk klantwaarde toevoegen, zo min mogelijk verspillen en vooral: de mensen in onze organisatie stimuleren om iedere dag weer nieuwe en slimmere oplossingen te bedenken. Dat is waar het om draait bij Lean en de managementfilosofie van Buiting onderschrijft dit.

Lean werken bestaat uit 5 basisprincipes; alle bedoeld om van het produktieproces één vloeiende lijn te maken.

Het eerste principe is waarde: wat wil de klant precies hebben en op welk tijdstip? Zorg dat je als onderaannemer / toeleverancier goed aansluit op het productieproces van je klant.

Het tweede principe is waardestroom: bekijk het productieproces op onnodige toevoegingen en verspilling. Zorg dat je alleen activiteiten overhoudt die waarde toevoegen.

Het derde principe is flow creëren: richt de werkprocessen zo dat ze zonder verspilling de klantwens genereren. Denk niet in kleine produktiehokjes en –afdelingen maar in een vloeiende stroom.

Het vierde principe is de pullfactor: probeer niet links en rechts zo veel mogelijk te produceren, waardoor werkvoorraad onstaat, maar zorg dat je klantwens de snelheid van het werkproces dicteert.

En het vijfde principe: blijf nadenken over een goed werkproces, Lean eindigt nooit, verbeteren hoort onherroepelijk bij Lean werken.

Ook op de werkvloer van Buiting wordt steeds bewust nagedacht over verbetering van werkprocessen. Door onszelf steeds een spiegel voor te houden zijn we in staat onze toegevoegde waarde te vergroten.